547564

قرآن نیز علاوه بر  تاکید بر این مهم و در راستای تایید  این امر  به انسانها ی آگاه  اطمینان می دهد که  زمین هیچ گاه از حجت خالی نمانده و نخواهد ماند  و سختی  و عسر و حرجی وکه لبعضا ممکن است در راه احیای امر به معروف و نهی از منکر بر مومنین پدید آید بی اجر باقی نخواهد ماند .

چنانکه خداوند متعال در سوره مبارکه اسراء آیه ۷۱ و ۷۲ می فرمایند :

یاد کن روزی  را که گروهی را با  پیشوایشان فرا می خوانیم پس هر کس کارنامه اش را به دست راستش دهند انان کارنامه خود را می خوانند و به قدر نخک هسته خرمایی به انها ستم نمی شود و هر که در این دنیا کور باشد در اخرت هم کور و گمراهتر خواهد بود .این ایه صراحت دارد که اهل هر زمانی  رهبر و امامی  دارند که در قیامت با نام او خوانده می شوند و او شاهد براعمال آنهاست . همچنین است در سوره مبارکه رعد  آیه ۷ که خداوند متعال می فرمایند : آنان که کافر شدند  می گویند : چرا نشانه ای آشکار از طرف پروردگار بر او نازل نشده است ؟ ای پیامبر تو فقط هشدار دهنده ای   ( تو برای آنان  آمر به معروف و ناهی از منکری ) و برای هر قومی رهبری است .

لفظ امام در قران کریم  به معنای کسی است که دیگران به وی اقتدا کرده و از او پیروی می کنند و در دو قسم در قرآن آمده ، امام هدایت و امام گمراهی  . امام هدایت  وجود ذی جودی ست که پیروان را به اکمل معروفات من جمله نیکی، عدل ، احسان و تمایل به  خیر و پرهیز از جامع منکرات اعم از  گمراهی و بدی فرا می خواند و هم اوست آن پیشوای نیکی که در روز قیامت هر که از مریدانش باشد بهشت برین او را ماواست و امام گمراهی همان وجود منفور و پر از کینه شیطان است که  با  وعده ها ی دروغین افراد ساده لوح را  به دام خود کشانده و  هر روز از معنویت و تقوای و  اصالت بندگی خالصانه دور و دور تر می کند و همواره آمر به گمراهی ها و ناهی از هر چه خیر ونیکی ست   و انچه همواره بر ما لازم است تا سرلوحه امورمان قرار گیردپیروی از امام عادل و صالح و مهدی موعود (عج) و تلاش  و پویایی در راه  فراهم اوردن  امکانات ظهور ایشان است.

و این است آن موعودی که سالهاست آسمان ها و زمین و هرانچه در اوست در انتظار امدنش  لحظه ها را ثانیه به ثانیه می شمرد و جها ن در انتظار قدومش و گسترانیدن عدل در گستره  حجیم بدی ها و رذالت ها روزها را به سختی سپری می کند  و هم اوست که انتظار و تمنای آمدنش  در پس گونه ها ی پر از اشک کودکان فلسطینی ، افغانی ، لبنانی ،   و زنان و مردان در بند بیداد و ستم  به  وضوح هویداست  و این همان تلاشی ست که اگر  گستره ی دنیای اسلام را فرا گیرد و اگر مسلمانان جهان حق خواهی  از دشمنان  و  حمایت از  مظلومین را  نصب العین امور خویش گردانند مصداق بارز قیام و  حرکت در راه انتظار و احیای امر به معروف و نهی از منکر را در این راه  به منصه ظهور رسانده است .

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم              موجیم که آسودگی ما عدم ماست

بحار الانوار ج 5