قرآن نیز علاوه بر تاکید بر این مهم و در راستای تایید این امر به انسانها ی آگاه اطمینان می دهد که زمین هیچ گاه از حجت خالی نمانده و نخواهد ماند و سختی و عسر و حرجی وکه لبعضا ممکن است در راه احیای امر به معروف و نهی از منکر بر مومنین پدید آید بی اجر باقی نخواهد ماند .
چنانکه خداوند متعال در سوره مبارکه اسراء آیه ۷۱ و ۷۲ می فرمایند :
یاد کن روزی را که گروهی را با پیشوایشان فرا می خوانیم پس هر کس کارنامه اش را به دست راستش دهند انان کارنامه خود را می خوانند و به قدر نخک هسته خرمایی به انها ستم نمی شود و هر که در این دنیا کور باشد در اخرت هم کور و گمراهتر خواهد بود .این ایه صراحت دارد که اهل هر زمانی رهبر و امامی دارند که در قیامت با نام او خوانده می شوند و او شاهد براعمال آنهاست . همچنین است در سوره مبارکه رعد آیه ۷ که خداوند متعال می فرمایند : آنان که کافر شدند می گویند : چرا نشانه ای آشکار از طرف پروردگار بر او نازل نشده است ؟ ای پیامبر تو فقط هشدار دهنده ای ( تو برای آنان آمر به معروف و ناهی از منکری ) و برای هر قومی رهبری است .
لفظ امام در قران کریم به معنای کسی است که دیگران به وی اقتدا کرده و از او پیروی می کنند و در دو قسم در قرآن آمده ، امام هدایت و امام گمراهی . امام هدایت وجود ذی جودی ست که پیروان را به اکمل معروفات من جمله نیکی، عدل ، احسان و تمایل به خیر و پرهیز از جامع منکرات اعم از گمراهی و بدی فرا می خواند و هم اوست آن پیشوای نیکی که در روز قیامت هر که از مریدانش باشد بهشت برین او را ماواست و امام گمراهی همان وجود منفور و پر از کینه شیطان است که با وعده ها ی دروغین افراد ساده لوح را به دام خود کشانده و هر روز از معنویت و تقوای و اصالت بندگی خالصانه دور و دور تر می کند و همواره آمر به گمراهی ها و ناهی از هر چه خیر ونیکی ست و انچه همواره بر ما لازم است تا سرلوحه امورمان قرار گیردپیروی از امام عادل و صالح و مهدی موعود (عج) و تلاش و پویایی در راه فراهم اوردن امکانات ظهور ایشان است.
و این است آن موعودی که سالهاست آسمان ها و زمین و هرانچه در اوست در انتظار امدنش لحظه ها را ثانیه به ثانیه می شمرد و جها ن در انتظار قدومش و گسترانیدن عدل در گستره حجیم بدی ها و رذالت ها روزها را به سختی سپری می کند و هم اوست که انتظار و تمنای آمدنش در پس گونه ها ی پر از اشک کودکان فلسطینی ، افغانی ، لبنانی ، و زنان و مردان در بند بیداد و ستم به وضوح هویداست و این همان تلاشی ست که اگر گستره ی دنیای اسلام را فرا گیرد و اگر مسلمانان جهان حق خواهی از دشمنان و حمایت از مظلومین را نصب العین امور خویش گردانند مصداق بارز قیام و حرکت در راه انتظار و احیای امر به معروف و نهی از منکر را در این راه به منصه ظهور رسانده است .
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست
بحار الانوار ج 5